Friday 21 September 2012

MUQADDIMAH

Posted by ITTILA' On 22:33 No comments


Segala puji bagi Allah S.W.T yang memberi kita petunjuk. Selawat dan salam ke atas baginda S.A.W, kaum keluarga baginda, para sahabat, para Taabi'iin dan para Atba'u al-Taabi'iin.

Laman ini dibuat adalah bagi memudahkan mahasiswa membaca melalui internet,  nota yang terdapat dari kitab Muzaakirah MPW Pengajian Islam 2012/2013. Ia merupakan nota-nota kepada Kursus Pengajian Islam khususnya kepada pelajar-pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN). Topik-topik yang terdapat di dalamnya disusun berdasarkan susunan yang terdapat di dalam silibus kursus Pengajian Islam KUIN.

Topik perbincangan ialah Islam sebagai agama dan tamadun. Ia mengupas konsep Islam dan konsep tamadun serta ciri-ciri tamadun Islam berbanding dengan tamadun lain. Membincangkan epistemologi dan aksiologi Islam, menjelaskan maksud ilmu dalam Islam, hierarki ilmu serta penerimaan ilmu, membincangkan kekeluargaan, kemasyarakatan, pendidikan, konsep pemerintahan dan pentadbiran. Ada juga membincangkan tentang konsep kesenian menurut Islam dan keruntuhan akhlak masyarakat Islam masa kini. Di samping  itu, isu-isu semasa yang bersifat global turut juga dibincangakan dalam kursus ini.

Segala kekurangan yang terdapat dalam Muzaakirah ini akan dibaiki dari masa ke masa. Mudah-mudahan ianya mendatangkan manfaat kepada pelajar-pelajar di dunia dan di akhirat. Amin...

Muzaakirah ini disediakan oleh :
SHEIKH MOHD FAUZI BIN AUDZIR
PENSYARAH PUSAT PENGAJIAN UMUM
KOLEJ UNIVERSITI INSANIAH

0 comments:

Post a Comment